Page 88 - COMU-DERGI11
P. 88
KARİYER
Doç. Dr. Şeref Uluocak:
‘Eğitimli Kadınlar Şiddete Maruz Kalıyor’
Çanakkale’deki kadın geliştirdiğimizde şiddetin mağduru formunun reddedildiği, şiddete
derneklerinin katılımıyla, olma ihtimalinin artabildiğini pedegojik bir işlev yükleyen her tür
kadın bakış açısından toplumsal görüyoruz. Aklın talebi arttıkça pratik ve bu pratikleri meşrulaştıran
cinsiyet rolleri üzerine çalışmalar şiddete maruz kalma olasılığı anlam kodlarının içerildiği kültürel
yapan Çanakkale Onsekiz Mart artıyor. perspektiflerin değişmesi gerekiyor.
Üniversitesi Sosyoloji Bölüm
Başkanı Doç. Dr. Şeref Uluocak “Şiddetin Önlenmesi İçin Stratejik Şiddete karşı sesini çıkarmayı
eğitimli kadınların da şiddete Noktalar Belirlenmelidir” beceren toplulukların sesini
maruz kaldığını belirtti. çıkaramayan kişilere de yönelmesi
Şiddetin engellenebilmesi için gerekiyor. Kadınları içinde
Şiddetin tanımının doğru stratejik noktalar belirlemek gerekir. bulunduğumuz perspektiften değil
yapılmadığını belirten Uluocak; Kadının ve erkeğin bilinç sahibi onların içinde bulunduğu koşulları
“Şiddet sadece fiziksel değildir. olması, parter (sevgili, kız –erkek dikkate alarak değiştirmek,
Mağdurun rızası olmaksızın arkadaş, eş, yakın duygusal ilişkide dönüştürmek, katkıda bulunmak
gerçekleşen psikolojik, dinsel, bulunan kişi) olarak bilinç sahibi gerekiyor.
cinsel, sözlü, ekonomik olmak üzere olunması stratejik bir başlangıç
birbirinden farklı şiddet türleri var. noktası olabilir. Çünkü kültürel
Şiddet tanımı konusunda eğitim kalıplar sebebiyle ancak partner
alan kadınlar olaylara daha başka noktasında müdahale edebiliyoruz.
yaklaşacak ve daha somut tepkiler Diğer bir değiştirmemiz gereken
verecektir. Sosyokültürel yapı husus ise dilimiz. Kadınların
içerisinde entelektüel seviyemizin kendilerini kendi kelimeleriyle
ya da bilinç seviyemizin yüksek ifade edecekleri bir dönüşüme
olduğunu düşünsek de farkında ihtiyacımız var. Bu uzun bir süreç
olmadan başkalarına şiddet ama başlamamız şart. Bir kere
uyguladığımız ya da bize yöneltilen şiddetin bir pedegojik eğitim
şiddete maruz kaldığımız durumlar formu olarak görülmesinin kayıtsız
oluyor. şartsız reddedildiği bir perspektife
ulaşmamız lazım. Şiddetin her
“Şiddeti Kendimiz Üretiyoruz”
Şiddeti kendimiz üretiyoruz.
Farkında olmadan kendimize ya
da başkalarına uyguladığımız
şiddet biçimleri var. Kadına ve kız
çocuğuna yönelik şiddet biçimleri
örneğin. Şiddetin, insanın kendi
kendini geliştirmesinin önüne
geçen boyutlar taşıdığını ancak
şiddet olarak tanımlandıktan
sonra anlayabiliyoruz. Bu anlamda,
şiddetin tanımlanması biraz bilinç
meselesi.
“Aklın Talebi Arttıkça Şiddete
Maruz Kalma Olasılığı Artıyor”
Yaptığımız araştırmalarda
gördük ki kadınların ve erkeklerin
eğitim seviyesinin yüksek olması
da şiddetin önüne geçemiyor.
Yani şiddete olan duyarlılığımız
arttığında ve konu hakkında bilinç
86 ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ